Friday, March 25, 2011

AlaSAN kENAPa saYA taK mau JADi CikgU...




Like I mentioned in my fb, this post specially dedicated to Nenie Nuur, if ur not her, don't bother, boleh je baca...

Kepada pembaca blog ni, ecece...macam ramai pun, perasan tak posts kebelakangan ni tetiba banyak plak strikethrough, haha...I just figured out camne nk upgrade n buat benda alah ni...buta IT sungguh...well, better late than never...ok, selingan.

Dari dulu lagi bila ada orang cakap "ko jadi la cikgu", "u sesuai pe jd cikgu", "sayang jadi cikgu je la"...(ok yang ni hubby I la cakap kn, suspicious plak nanti..hehe)....

Then, saya will go like "tak mau...tak nk jd cikgu", "hehe,ye ke,takmo la"...

The truth is I have some unpleasant experience dengan some CIKGU...don't get me wrong, saya sanjung dan hargai semua cikgu saya...tanpa mereka siapalah saya...my mother in law, sister in law and hubby, uncle, auntie, friends pun cikgu gak...

Berbalik kepada pengalaman tak berapa best tu, dulu pernah seorang cikgu refer my senior as stu**d macam l**bu, come on, mana boleh sama kn manusia dengan haiwan...that's not fair...never...

As I grew up, ecece...yup,i'm no angel...biasela budak2, nakal sket kn...as a budak nakal sket, ada la some cikgu yang nk mendekati, memahami...i appreciate that...really, however, seorang cikgu telah berpura untuk menjadi listener yg baik dan will keep our secret, then, suddenly, the next day, bang, the whole bilik guru tahu apa yang saya beritahu cikgu tersebut...ouchhh...that's hurt...saya tak percaya lagi untuk berkongsi rasa dengan seorang cikgu from that day...i'm hurt...deep

Some cikgu sometimes like...oh, you're cute, you're my fav student...hmm, you're the most clever in the class, you're my fav student...wow, your dad is someone, you're my fav student...double standard...and the most painful is when your fav student did something wrong, together with your less fav student, u treat them differently...yup, your fav student get to see the school counselor, and the other get rotan kat tapak tangan...ouchh...tak sakit...tak sakit

Bila student nakal atau buat cikgu sakit hati, adakah cikgu patut cakap "saya tak halalkan apa yang saya ajar...awak tengok la result ***** spm awak nanti..." rather than cuba nasihatkan student tu dan bantu dia sampai dia sedar yang dia tak sepatutnya berkelakuan macam tu...ok, ni bukan cikgu yang ajar saya pun..tapi ajar kelas sebelah2 kot...hehe

Well I guess nobody's perfect...everyone make mistakes...

Ramai cikgu yang baik dan adil...and they touched my heart with their sincerity and concern...bukan cikgu sekolah je, cikgu tuisyen pun sama...love u all...thank you so much...

Dan kepada yang masih bergelar student (saya pun), jangan sampai cikgu anda marah dan buat sumpahan macam kat atas tu...believe me..my ***** spm result...the worst among all subjects...now that's personal experience...

I miss my teachers...Puan Noorhizan from SK Sungai Rokam *yup, dia sayang saya..hahaha*, Madam Soh (if i'm not mistaken) from U-reka English Tuition Centre, Cikgu Salbiah from SMKGR (maaf cikgu, kami satu kelas tak berniat buat cikgu sedih dan nangis), my English teacher from Pusat Tuisyen Ipoh Jaya (i forget your name but i can still remember you teach me the word 'despite'), my Sejarah teacher from Pusat Tuisyen Sri Ampang *ye ke ni nama pusat tuisyen tu?* (cikgu perempuan ni ada tahi lalat kat area dagu,pakai cermin mata, sangat lembut dan sabar mengajar kami yang tak pernah serius dalam kelas tuisyen...), cikgu matematik dari pusat tuisyen yang sama *the only reason I like Math because the way you teach it seems like it is sooo easy*, Cikgu Hasran from MRSMJ (thanks sebab betulkan sebutan saya...Encik Buchanan...hehe), .... Cikgu Onizuka from GTO...hehehe (if only ada cikgu yang macam ni + higher IQ lah...)

This could go on and on and on....and on....

Tapi ada satu mistake yang seorang cikgu buat...my Geography teacher back in SMKGR...thanks sebab tersalah key in gred geografi Tingkatan 1 saya...from A or B (not sure) to D...pheww...then tak boleh tukar because dah official kan...but seriously, thank you...it gave me the chance to experience the best of lower form year...with kelas Tingkatan 2 Murni...no doubt...I love 2M...Thanx Cikgu K...


Ok Kak Neny...I guess that's all...hehehe

No comments:

Post a Comment